onsdag den 26. september 2012

Filt futter - DIY

De kolde måneder nærmer sig, og ud over at være dejlig varm om kroppen, så skal fødderne også være det. Det kan man gøre på mange måder - strømper er en af dem, men jeg er blevet inspireret af futter som jeg skrev om i går.

Eftersom jeg blev ret begejstret for Hjelholt og filtning (se Rouge taske) ville jeg gerne lave et par filtede futter i dette garn.


Opskrift str. 38/39:
Hjelholt håndværksgarn, 2 fed/200 g:


1. Slå 70 m op på pind nr. 6. Strik ret frem og tilbage, i alt 46 pinde. 

2. På de næste 2 pinde lukkes der af for 10 m, i starten af hver pind. 

3. De resterende 50 m strikkes ret på de næste 52 pinde.

4. Strik herefter 2 r sammen på hele pinde (i alt 25 gange)

5. Strik 3 pinde r

6. Strik herefter igen 2 r sammen på hele pinden (12 gange), pinden sluttes af med 1 r.

7. Bryd garnet og træk maskerne sammen og hæft godt. 

8. Sy hæl og overside sammen. Vask ved almindelig program (40 grader).

9. Der klippes 2 filtsåler af 3 mm filtplader 

10. Sålerne monteres med knaphulssting 

11. Sockstop el. flydende gummi kommes på sålerne så de ikke skrider

(Opskriften er kun til privat brug og må ikke sælges. Ej heller må du sælge de ting du laver ud fra den)

Der slås 70 m op
 
 Der tages 10 m ind i hver side

    Så skal der lukkes af til tå, 2 r sammen på hele pinden
 Oversiden syes
  
 Så skal futterne vaskes

 Din fod tegnes af til skabelon
 Der klippes filtsåler efter skabelonen
Og så er der 2 såler klar til montering
Filtsålen sys på den filtede futte
Sålen gøres skridsikker
Nu er filt futterne klar til at holde fødderne varme

1 kommentar:

  1. Hej Misse.
    Jeg strikker også futter og har lige et spørgsmål til dig, hvad er det for noget filt du bruger til sål (hvor er det købt) og hvor er det Sock stop købt.
    Jeg bruger mine meget, men de bliver hurtig slidt.
    Du må meget gerne skrive til mig på mail: bente.puggaard@stofanet.dk
    Venlig Hilsen Bente

    SvarSlet